Konferencja „Ochrona wizerunku Fryderyka Chopina” zorganizowana z okazji obchodów Światowego Dnia Własności Intelektualnej, odbyła się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w dniu 24 kwietnia 2017 r.
Organizatorem konferencji był Urząd Patentowy RP z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i Światową Organizacją Własności Intelektualnej.
Partner honorowy to Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prof. dr hab. Piotr Gliński, I Wiceprezes Rady Ministrów Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jednak z przyczyn służbowy nie zaszczycił swoją obecności uczestników konferencji.
Konferencje otworzył pokaz filmu dokumentalnego Chopin’s Story by lan Gillan from Deep Purple wreżyserii Jerzego Szkamruka. Producent wykonawczy Instytut Adama Mickiewicza, Biuro Obchodów Chopin 2010.
Jako pierwsza głos zabrała prezes Urzędu Patentowego RP dr Alicja Adamczak.
Kolejne wystąpienie należało do Dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artura Szklener.
Konferencja składała się z trzech sesji:
Sesja 1:
Fryderyk Chopin – wizerunek promowany od dwóch wieków
Moderator: Piotr Brylski, Urząd Patentowy RP
– Dlaczego Chopin został ikoną polskiej i światowej kultury?
– W jaki sposób Fryderyk Chopin postrzegany jest dzisiaj w Polsce i na arenie międzynarodowej?
– Jaką wartość ma wizerunek Chopina w kraju i na świecie?
Prelegenci:
– Wojciech Nowak, Dyrektor, Filharmonia Narodowa
– dr Andrzej Byrt, Doradca Zarządu, Międzynarodowe Targi Poznańskie
– Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR; Prezes, Fundacja Ad Artis
– prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran, JM Rektor, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
– Robert Zydel, Dyrektor, Biuro Marketingu Miasta (MM), Urząd M.St. Warszawy
SESJA 2:
Ochrona wizerunku ikon kultury
Moderator: dr Piotr Zakrzewski, Urząd Patentowy RP
– Rozwiązania prawne i praktyki stosowane w UE
– Unormowania prawne dot. wykorzystywania wizerunku ikon kultury w Polsce
– Ochrona wizerunku ikon kultury w prawie własności intelektualnej
– Rozwiązania dot. regulacji korzystania z wizerunku Fryderyka Chopina przyjęte przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Prelegenci:
– Edyta Demby-Siwek, Dyrektor, Departament Znaków Towarowych, Urząd Patentowy RP
– Aleksandra Sewerynik, Prawnik, Dyrygent Chóralny, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina; Kancelaria Hasik i Partnerzy
– Wojciech Marchwica, Zastępca Dyrektora, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
– Anna Kruszewska, Partner, Kancelaria Hasik i Partnerzy
SESJA 3:
Jak korzystać z wizerunku ikon kultury w biznesie?
Moderator: Dorota Rzążewska, Wspólnik Zarządzający, Kancelaria JWP
Rzecznicy Patentowi
– Wykorzystanie wizerunku Chopina w działalności biznesowej
– Wartość marki „Chopin”
– Praktyki złego wykorzystania wizerunku Chopina w znakach towarowych
– Przykłady wykorzystania wizerunku znanych osób w praktyce komercyjnej
– Czy „kulturę wysoką” można skomercjalizować?
Prelegenci:
– Andrzej Puczyński, Prezes, Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna – Nagrody muzyczne „Fryderyki”
– Alexander Koller, Partner, Kancelaria Schmidtmayr | Sorgo | Wanke Rechtsanwälte OG, Austria
Przedstawiciel RMF Classic (tbc)
– Mariusz Szpikowski, Naczelny Dyrektor, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”; Dyrektor, Lotnisko Chopina w Warszawie
– Jolanta Radziszewska, Prezes Zarządu, Batida Sp. z o.o.
– Anna Pruska, Prezes Zarządu, Gourmet Services Sp. z o.o. Sp. k.- Słodki Wierzynek Royal Chocolate Workshop