INTERWIZJA.WARSZAWA TV

Konferencja premiera Mateusza Morawieckiego na temat zmiany ustawy o emeryturach i rentach dla urodzonych w 1953 oraz decyzji o dodatkowych 21 mld zł przeznaczonych na Program Budowy Dróg Krajowch.

Rada Ministrów przyjęła korzystne zmiany dla emerytów urodzonych w 1953 r., którzy stracili na wprowadzeniu w 2013 r. nowych zasad obliczania emerytury. Cześć z nich otrzyma średnią miesięczną podwyżkę na poziomie ponad 1,4 tys. zł, a część wyrównanie – średnio o ponad 12 tys. zł oraz przeciętną miesięczną podwyżkę o ok. 200 zł. Na zmianach skorzysta ok. 74 tys. osób. Rząd przeznaczy także dodatkowo ponad 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych. Oznacza to więcej pieniędzy m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 i S10.

Konferencja premiera Mateusza Morawieckiego na temat zmiany ustawy o emeryturach i rentach dla urodzonych w 1953 oraz decyzji o dodatkowych 21 mld zł przeznaczonych na Program Budowy Dróg Krajowch.
fot. ŚWIECZAK

Wyższą emeryturę będą otrzymywać kobiety i mężczyźni urodzeni w 1953 r., którzy spełniają następujące warunki:

pobierają lub pobierali wcześniejsze emerytury;
otrzymali prawo do wcześniejszej emerytury przed 1 stycznia 2013 r.;
kiedykolwiek wystąpili o emeryturę według nowych zasad, przyznawaną po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego oraz emerytura ta została ustalona z pomniejszeniem podstawy obliczenia o sumę kwot pobranych wcześniejszych emerytur.
Liczba osób, które skorzystają na zmianie wynosi 62,6 tys.
Szacunkowo otrzymają oni przeciętną miesięczną podwyżkę o 202 zł oraz wyrównanie (tj. różnicę między pobieraną dotychczas emeryturą, a emeryturą, która powinna być wypłacana) – średnio o 12 786 zł.
pobierają wcześniejsze emerytury według starych zasad przyznanych przed 2013 r. i które do wyroku Trybunału Konstytucyjnego nie wystąpiły o emeryturą powszechną, a wystąpią o nią w lipcu 2020 r.
Liczba osób, które skorzystają na zmianie wynosi 11,2 tys.
Szacunkowo otrzymają oni przeciętną miesięczną podwyżkę o 1 487 zł.
Zaproponowane rozwiązanie realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r.

Rząd naprawia niekorzystne zmiany wprowadzone 7 lat temu
W 2013 r. zmieniono zasady obliczania wysokości świadczenia emerytalnego osobom pobierającym wcześniejszą emeryturę, wprowadzając mniej korzystne rozwiązanie. Chodzi o odliczenie od podstawy obliczenia emerytury powszechnej pobranych dotychczas kwot emerytur wcześniejszych. Roczniki, które do 2013 r. osiągnęły powszechny wiek emerytalny skorzystały z możliwości obliczenia wysokości emerytury według dotychczasowych – korzystniejszych dla nich zasad. Takiej możliwości nie miał rocznik 1953.

Dzięki obecnej propozycji, wszyscy ubezpieczeni urodzeni w 1953 r. i pobierający wcześniejszą emeryturę będą mogli wystąpić o ustalenie prawa do emerytury powszechnej bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych. Z takiej możliwości będą mogli skorzystać ubezpieczeni z rocznika 1953, którzy przed wydaniem orzeczenia Trybunału (czyli przed 6 marca 2019 r.) występowali do ZUS o przyznanie emerytury powszechnej oraz ci, którzy z takim wnioskiem wystąpią po raz pierwszy.

Pozostałe rozwiązania korzystne dla emerytów i rencistów
Systematycznie dążymy do tego, aby seniorom było łatwiej, a ich sytuacja materialna poprawiała się z roku na rok.

W ciągu 4 lat (2016-2020) wzrost najniższych świadczeń dla emerytów i rencistów wyniósł 36 proc. (z 882,56 zł do 1 200 zł).
Wprowadziliśmy 13. emeryturę: stałe, coroczne świadczenie w wysokości najniższej emerytury (w 2020 r. 1 200 zł brutto) dla prawie 10 mln osób.
Wprowadziliśmy waloryzację kwotowo-procentową emerytur i rent – w marcu 2020 r. wszystkie emerytury i renty wzrosły o 3,56 proc., jednak nie mniej niż o 70 zł brutto.
Podnieśliśmy emerytury poprzez obniżkę podatku PIT z 18 na 17 proc. – dzięki czemu emeryci średniorocznie zyskali ok. 240 zł.
Wprowadziliśmy program „Mama 4+” – rodzicielskie świadczenie uzupełniające dla mam (w niektórych przypadkach obejmuje również ojców), które osiągnęły wiek emerytalny i wychowały przynajmniej 4 dzieci, a dotychczas nie miały prawa do świadczeń nawet na minimalnym poziomie.
W 2017 r. rząd Zjednoczonej Prawicy obniżył powszechny wiek emerytalny, dzięki czemu wynosi on obecnie 60 lat – dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn.
Dodatkowe 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych
Dzięki decyzji rządu, więcej pieniędzy zostanie przewidzianych m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 i S10. Zwiększenie środków na drogi będzie korzystne dla polskiej gospodarki, która wychodzi z kryzysu wywołanego przez COVID-19. Realizacja przedsięwzięć drogowych wpisuje się także w plan inwestycji strategicznych zaproponowany przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Plan prezydenta zakłada wzrost wydatków na infrastrukturę drogową. To przede wszystkim inwestycje na trasie S6 oraz ważna droga ekspresowa S10 łącząca Toruń z Bydgoszczą, a także szereg innych dróg w całej Polsce” – zaznaczył szef rządu. „Na te inwestycje brakowało środków w budżecie, który odziedziczyliśmy po rządzie PO-PSL – dodał premier.

Droga ekspresowa S6
Na budowę drogi przeznaczymy dodatkowo ok. 9 mld zł.

Budowa obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej: 31,7 km, ok. 2,2 mld zł.
Budowa drogi na odc. Lębork – Bożepole Wielkie (dk 6): 22 km, ok. 1,4 mld zł.
Budowa drogi Koszalin – Słupsk: 46,2 km, ok. 2,6 mld zł.
Budowa drogi Słupsk – Lębork: 49,6 km, ok. 2,9 mld zł.
Rozpoczęcie inwestycji nastąpi w ok. 2022 r.
Droga ekspresowa S10

Na budowę drogi przeznaczymy dodatkowo ok. 2,8 mld zł.

Budowa drogi Toruń – Bydgoszcz wraz z węzłem Toruń Płd: 50,4 km, 2,8 mld zł.
Rozpoczęcie inwestycji nastąpi w 2023 r.
Inne inwestycje drogowe
Na budowę pozostałych dróg przeznaczymy dodatkowo ok. 9,8 mld zł, w tym:

Budowa drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko – rozpoczęcie realizacji: 74,5 km, więcej o 2,8 mld zł.
Budowa drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) – rozpoczęcie realizacji: 50 km, więcej o 2 mld zł.
Budowa drogi krajowej nr 75 odc. Brzesko – Nowy Sącz: 47,7 km, więcej o 1,7 mld zł.
Budowa drogi S74 Przełom/Mniów – Kielce: 21,3 km, więcej o 968 mln zł.
Budowa drogi S19 Rzeszów – Barwinek, odc. w. Babica (bez węzła) – Barwinek: 74,9 km, więcej o 800 mln zł.
Budowa drogi S19 odc. Lublin – Lubartów, (w. Lublin Rudnik/bez węzła – w. Lubartów Północ): 23,8 km, więcej o 441 mln zł.
Budowa drogi S19 Białystok – Lubartów, odc. Choroszcz – Ploski – Chlebczyn: 128 km, więcej o 356 mln zł.
Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście: 33 km, więcej o 300 mln zł.
S52 Północna Obwodnica Krakowa: 14,5 km, więcej o 160 mln zł.
Budowa obwodnicy Łochowa: 8,2 km, więcej o 103 mln zł.
Budowa drogi S7 Gdańsk – Warszawa, odc. Płońsk – Czosnów: 34,6 km, więcej o 87 mln zł.
Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki): 8,5 km, więcej o 21 mln zł.
Finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych
Zwiększenie wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł nastąpi po 2021 r. i będzie wynosiło:

w 2022 r.: 6,5 mld zł;
w latach 2023-2025: 15,2 mld zł.