26 marca odbędzie się referendum ws. poszerzenia Warszawy o 32 sąsiednie gminy
W poniedziałek, 6 lutego w trakcie burzliwej sesji nadzwyczajnej Rady Warszawy, radni PO zgłosili wniosek o przeprowadzenie referendum ws. poszerzenia stolicy o 32 sąsiednie gminy.
Za referendum głosowały 34 osoby, przeciwko było 19 osób.
Radni podjęli uchwałę o przeprowadzeniu referendum gminnego dotyczącego zmiany ustroju Warszawy. Referendum planowane jest 26 marca br. i związane jest z poselskim projektem ustawy o zmianie ustroju stolicy.
Pytanie w referendum będzie brzmiało: „Czy jest Pan/Pani za zmianą granic Miasta Stołecznego Warszawy poprzez dołączenie kilkudziesięciu sąsiednich gmin?”. Pod pytaniem umieszczone będą dwa warianty odpowiedzi: „TAK”/ „NIE”. Referendum planowane jest w niedzielę, 26 marca 2017 r.
W zeszłym tygodniu dotarła do opinii publicznej wiadomość o planowanych zmianach ustroju m.st. Warszawy – bez oficjalnych informacji, konsultacji z mieszkańcami, udziału gospodarzy gmin, których projekt dotyczy. Rozpoczęty proces legislacji nie tylko narusza ideę samorządności, ale także rażąco łamie postanowienia Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, która w przypadku zmian administracyjnych gmin gwarantuje mieszkańcom wyrażenie swojej woli. Projekt ustawy jest niekonstytucyjny i jest przejawem braku szacunku dla przepisów ustrojowych kształtujących podstawy samorządności, ale przede wszystkim mieszkańców naszych miast i gmin.
Prezydent Warszawy byłby wybierany przez mieszkańców okolicznych gmin, natomiast mieszkańcy Warszawy nie będą mieli wpływu na to, kto zostanie wybrany na burmistrza w okolicznych miastach. O sprawach stolicy będą decydować ci, którzy w niej nie mieszkają. W konsekwencji wstrzymana zostanie budowa metra na Pragę, Targówek, Wolę, Bemowo, tramwaju na Białołękę, Wilanów, Gocław. Drastycznie będą musiały zostać podniesione ceny biletów transportu miejskiego. Dojdzie do ograniczenie budowy żłobków, szkół i przedszkoli na terenie naszego miasta. Poselski projekt ustawy o ustroju Warszawy pokazuje, że szereg ważnych dla mieszkańców zadań będzie przenoszona między urzędami – m.in. pozwolenia na budowę, sprawy geodezyjne, rejestracja bezrobotnych – najbardziej uderzy to w ościenne gminy, które szereg usług i zadań mają obecnie na swoim poziomie. Dojdzie kolejny szczebel zarządzania – np. w Warszawie będą trzy różne administracje. Nie wiadomo, ile by kosztowała nowa metropolia i kto pokryje koszty nowych zadań.
W 2014 r. Warszawa razem z 39 gminami metropolii warszawskiej zawarła porozumienie o współpracy metropolitarnej, które dzisiaj jest podstawą współdziałania w kluczowych kwestiach związanych z rozwojem gospodarczym i społecznym naszych lokalnych wspólnot. Podjęliśmy wspólnie decyzję co do formy współpracy, szanując swoją niezależność i równość. Owocem tej współpracy jest wspólna strategia dla obszaru całej metropolii i wspólny plan działania, który wchodzi właśnie w fazę realizacji. To właśnie na jej podstawie realizujemy m.in. inwestycje w parkingi P+R (60 mln zł ze środków unijnych), trasy rowerowe (ponad 300 km dróg rowerowych za 240 mln zł ze środków UE) czy wspólną promocję gospodarczą firm.
Połączony system transportowy działa już od 2008 r. W 2007 r. wprowadziliśmy „Wspólny Bilet”. Dziś w systemie transportu metropolitalnego mamy 33 gminy. Ze wspólnego metropolitalnego transportu korzysta coraz więcej pasażerów – na przestrzeni ostatnich kilku lat jest to wzrost o 20%.
y
Wywiad z posłem Michałem Szczerbą