Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”

Należy dążyć do konkurencji we wszystkich sektorach gospodarki, dlatego każdy monopol jest zły. W przypadku monopoli naturalnych państwo musi podejmować inicjatywę i ograniczać samowolę monopolisty – wynika z raportu „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi. Analiza na przykładzie rynku radiodyfuzji”, opublikowanego i zaprezentowanego na konferencji prasowej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców 6 grudnia 2016 r.

W konferencji udział wzięli:
Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP;
Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP;
Jakub Bińkowski, Sekretarz Departamentu Badań i Analiz ZPP.

– Tak jest na przykład w przypadku energetyki, telekomunikacji czy kolei – mówi Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców – Bezsensowna byłaby budowa drugich torów kolejowych obok już istniejących. Skoro nie ma szansy na konkurencję, należy ograniczać swobodę działania monopolisty.

Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi" fot. ŚWIECZAK

Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”
fot. ŚWIECZAK

Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi" fot. ŚWIECZAK

Cezary Kaźmierczak,
Prezes ZPP
Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”
fot. ŚWIECZAK

Przykładem monopolu naturalnego w ocenie ZPP jest rynek radiodyfuzji, na którym – w konsekwencji udzielania zamówień publicznych na operatorów technicznych multipleksów cyfrowej telewizji naziemnej – doszło do całkowitej monopolizacji. Pierwszy etap tego procesu został opisany w raporcie pt. „Cyfryzacja telewizji naziemnej w Polsce, czyli publiczne koszty monopolu na rynku”. Najnowszy dokument opracowany przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców koncentruje się na problemie w kontekście zjawiska monopoli naturalnych. Jak wynika raportu, na monopolizacji rynku w Polsce korzystają głównie zagraniczne fundusze inwestycyjne. Sytuacja powróciła ostatecznie do stanu sprzed 15 lat, a próby wprowadzenia konkurencji przy okazji cyfryzacji telewizji w Polsce spełzły na niczym.

– Jeśli wyjść z założenia, że rynek radiodyfuzji stanowi przykład monopolu naturalnego, pozostaje jedynie zdziwienie spowodowane biernością państwa. Nie można dopuścić do sytuacji, w której podmiot kontrolujący cały krajowy rynek dysponuje niemal nieograniczonymi możliwościami i może być sprzedawany z jednego funduszu inwestycyjnego do drugiego za miliardowe kwoty. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, trzeba przeciwstawiać się monopolizacji i stwarzać jak najlepsze warunki rozwoju konkurencji – podkreśla Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Jakub Bińkowski – sekretarz Departamentu Badań i Analiz ZPP: W przypadku monopoli naturalnych, czyli wszędzie tam, gdzie monopolizacja jest wymuszona naturalnymi czynnikami, państwo powinno tak formułować swoje przepisy, by zachować prawa konsumentów oraz podstawowy interes państwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *