Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”

Należy dążyć do konkurencji we wszystkich sektorach gospodarki, dlatego każdy monopol jest zły. W przypadku monopoli naturalnych państwo musi podejmować inicjatywę i ograniczać samowolę monopolisty – wynika z raportu „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi. Analiza na przykładzie rynku radiodyfuzji”, opublikowanego i zaprezentowanego na konferencji prasowej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców 6 grudnia 2016 r.

W konferencji udział wzięli:
Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP;
Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP;
Jakub Bińkowski, Sekretarz Departamentu Badań i Analiz ZPP.

– Tak jest na przykład w przypadku energetyki, telekomunikacji czy kolei – mówi Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców – Bezsensowna byłaby budowa drugich torów kolejowych obok już istniejących. Skoro nie ma szansy na konkurencję, należy ograniczać swobodę działania monopolisty.

Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi" fot. ŚWIECZAK

Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”
fot. ŚWIECZAK

Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi" fot. ŚWIECZAK

Cezary Kaźmierczak,
Prezes ZPP
Raport ZPP: „Jak państwo nie radzi sobie z monopolami naturalnymi”
fot. ŚWIECZAK

Przykładem monopolu naturalnego w ocenie ZPP jest rynek radiodyfuzji, na którym – w konsekwencji udzielania zamówień publicznych na operatorów technicznych multipleksów cyfrowej telewizji naziemnej – doszło do całkowitej monopolizacji. Pierwszy etap tego procesu został opisany w raporcie pt. „Cyfryzacja telewizji naziemnej w Polsce, czyli publiczne koszty monopolu na rynku”. Najnowszy dokument opracowany przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców koncentruje się na problemie w kontekście zjawiska monopoli naturalnych. Jak wynika raportu, na monopolizacji rynku w Polsce korzystają głównie zagraniczne fundusze inwestycyjne. Sytuacja powróciła ostatecznie do stanu sprzed 15 lat, a próby wprowadzenia konkurencji przy okazji cyfryzacji telewizji w Polsce spełzły na niczym.

– Jeśli wyjść z założenia, że rynek radiodyfuzji stanowi przykład monopolu naturalnego, pozostaje jedynie zdziwienie spowodowane biernością państwa. Nie można dopuścić do sytuacji, w której podmiot kontrolujący cały krajowy rynek dysponuje niemal nieograniczonymi możliwościami i może być sprzedawany z jednego funduszu inwestycyjnego do drugiego za miliardowe kwoty. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, trzeba przeciwstawiać się monopolizacji i stwarzać jak najlepsze warunki rozwoju konkurencji – podkreśla Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Jakub Bińkowski – sekretarz Departamentu Badań i Analiz ZPP: W przypadku monopoli naturalnych, czyli wszędzie tam, gdzie monopolizacja jest wymuszona naturalnymi czynnikami, państwo powinno tak formułować swoje przepisy, by zachować prawa konsumentów oraz podstawowy interes państwa.

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *